Metody přesvědčování
Reklama je sdělení využívající různé prostředky, kterými se nás snaží přesvědčovat a ovlivnovat, abychom si koupili prezentovaný produkt či změnili svůj postoj. Mezi přesvědčovací prostředky patří:
Přednosti produktu - reklamy se snaží zdrazňovat a vyzvedávat pouze přenosti výrobku. Snaží se spotřebitele přesvědčit o tom, že výrobek je naprosto výjmečný a nemá konkurenci.
Sdílené hodnoty - V reklamách jsou velice často prezentovány některé hodnoty, které jsou lidmi obecně přijímány (úspěch, domov přátelství, jistota, bezpečí apod). Reklamy nám ukazují, že prezentovaný výrobek pomůže k dosažení této hodnoty.
Nápodoba a ztotožnění - reklamy prezentují osoby, které určitý výrebek neustále používají. Tímto způsobem se nás snaží přesvědčit o tom, že i my bychom měli jít "s proudem".
Doporučení - Reklama velice často vužívá oblíbené osobnosti k tomu, aby o nějakém výrobku řekly svůj názor. Tito lidé v reklamách tvrdí, že se jedná o skvělý výrobek.
Opakování - Lidé mají sklon zaznamenat a pamatovat si sdělení, která se opakují a současně věřit tomu, co si pamatují.
Odměna - Reklamy velmi často nabíejí nejrůznější druhy odměn, např. prostřednictvím slev, dárků, více výrobků za jednu cenu, možnosti výhry při slosování...
Trest, strach - Reklamy používají nepřímou hrozbu negativních důsledků, které mohou nastat tím, že člověk nevlastní určitý výrobek nebo neprovozuje určitou činnost.
Humor - Součástí reklamyje velmi často. Tato technika předpokládá, že pokud se při reklamě smějeme, lépe si ji zapamatujeme a s výrobkem si spojíme příjemné pocity.
Provokace - Často se jednáo reklamy, které jsou z etického hlediska velmi problematické. Reklamy s provokativním sdělením předpokládají, že si jich lidé pro jejich netridčnost všimnou a zapamatují si tak značku.
Srovnání - Srovnávací reklama výslovně či nepřímo identifikuje konkurenta, zboží nebo sluby navízené konkurentem a říká, že jiná je lepší.
Tradice - Reklamy často zdůrazňují tradici výrobku, který už zde je několik let. Snaží se nám říci, že je tedy dobou a časem prověřený, a tudíž se na něj můžeme spolehnout.
Statistika - Přesvědčování n základě grafů, tabulek, studií a různých výzkumů, které nás mají vědecky přesvědčit, že výrobek má inzrované vlastnosti.